Een handig en overzichtelijk klantenbestand via CRM-systeem

Een handig en overzichtelijk klantenbestand via CRM-systeem

Als beginnende ondernemer heb je vaak een paar klanten die je allemaal persoonlijk kent of die je in ieder geval direct herkent. Als je maar 5 klanten hebt, dan is het niet zo lastig om die 5 van elkaar te onderscheiden. Je hebt ook vaak contact en dus bouw je ook snel een professionele relatie op en weet je al snel wat de ene klant van je verlangt en wat de andere klant juist van je wil. Iedereen heeft immers een eigen persoonlijkheid met een daarop aansluitend palet van wensen, verlangens en voorkeuren. Maar als je te maken krijgt met meer en meer klanten, dan wordt het lastig om het overzicht te bewaren. Tenzij je gebruik maakt van een CRM-systeem van teamleader. Via een CRM-systeem kun je namelijk heel gemakkelijk al je klanten in 1 database beheren. Dat betekent dus zowel de oude vertrouwde klanten als de potentiƫle en nieuwe klanten. Omdat het lastig om te weten welk wensenpatroon hoort bij welke naam, is het mooi dat je dit allemaal kunt vastleggen in een CRM-systeem. Als je bijvoorbeeld te maken krijgt met een nieuwe klant, dan ga je door een x aantal stappen heen. Eerst ben je de klant aan het informeren en eventueel aan het overtuigen. Daarna vertrek je vanuit een zekere basis en bekendheid met elkaar. Vervolgens wil je de klant zoveel mogelijk tegemoet komen wanneer deze opnieuw van jouw diensten gebruik wil maken. En op elk van deze momenten moet jij dus van te voren weten met wie je te maken hebt, wat je reeds hebt besproken met de klant en wat zijn of haar wensenpakket is waar je op voort kunt bouwen. Met deze kennis laat je de klant ook zien dat de klant geen nummer is en dat je persoonlijke aandacht aan hem of haar besteed. Zo kun je relatief eenvoudig een relatie opbouwen en versterken. Dat is prima te doen als je 5 klanten hebt, maar als het er 100 of 1000 zijn, dan wordt het natuurlijk een stuk lastiger. In dat geval is het fijn dat je de feiten kunt bijhouden via een database. En dat is dan ook precies wat je kunt realiseren met een CRM-systeem. CRM staat voor Customer Relation Management. Je moet immers je eigen onderneming managen en je moet ook je personeel managen, maar je moet ook zeker niet vergeten om de relatie met je klanten te managen. Daar kun je bij een groot klantenbestand dus wel wat hulp bij gebruiken en dus doe je er goed aan om te kiezen voor een CRM-systeem van teamleader

Leer meer over het CRM-systeem via teamleader.nl

Mocht je meer willen weten over het CRM-systeem en wat je er zoal mee kunt doen, dan kun je terecht op de site van teamleader.nl. Hier zie je ook precies wat je met een CRM-systeem kunt. Zo kun je bijvoorbeeld: 

  • De gespreksgeschiedenis controleren
  • Al je klanten beheren in 1 database
  • Meetings, taken en calls verenigen in 1 kalender

Neem snel contact op met teamleader

Dus als je nieuwsgierig bent naar de mogelijkheden, neem dan vooral even contact op met teamleader en informeer naar de mogelijkheden.